Pálení při močení: Poznejte 8 nejčastějších příčin

Pálení a bolest při čůrání není úplně normální, proto je důležité věnovat tomuto tělesnému projevu zvýšenou pozornost. V případě, že se dále objeví krev v moči a cítíte i bolavý močový měchýř, může jít o příznak klasické infekce. Bolest vaječníků však může poukazovat i na něco mnohem vážnějšího, s čím si svépomocí nejspíš neporadíte. Jaké má (nejen) pálení při čůrání po sexu hlavní důvody?

Pálení při čůrání v těhotenství je obvyklým problémem mnoha žen. Především kvůli tomu, že jsou náchylnější na vaginální infekce a na záněty močových cest. Na druhou stranu, potíže v této oblasti by neměli podceňovat ani ostatní, včetně mužů. Zvlášť, pokud se objeví pálení při čůrání po sexu a krev v moči.

Nebezpečné může být i pálení při čůrání u dětí, protože může jít taktéž o zánět močového měchýře, který se může v pozdější fázi rozvinout do hodně rizikového zánětu ledvin. Rodiče by tedy neměli u potomků ignorovat časté močení, které doprovází kalná moč.

Jelikož jde ale o poměrně obsáhlé téma, kterého se může týkat větší množství různých spouštěčů, na vše, co s pálením při močení souvisí, se podíváme v následujících několika bodech.

Proč to při močení pálí?

Infekce močových cest

Jednou z hlavních příčin pálení při močení je infekce močových cest, která se může objevit prakticky u kohokoliv a kdykoliv. Infekce se může rozvinout v močové trubici, může ale také postupovat do močového měchýře a do ledvin. Ženy trpí na infekce močových cest kvůli kratší močové trubici častěji než muži, jakmile ale muži začnou pociťovat první potíže se zvětšenou prostatou, která často komplikuje normální vyprázdnění měchýře, na tento problém mohou začít trpět ve větší míře i oni. Jedním z populárních kroků je užívání brusinek na močové cesty a dobře nastavený pitný režim.

Pohlavně přenosné choroby

Bezpečný sex není důležitý jen kvůli prevenci nechtěného otěhotnění, ale také z důvodu omezení rizika přenosu pohlavně přenosných chorob, které v populaci bují nevídaným tempem. Jedním z důvodů, proč vás trápí po sexu pálení při močení, může být nákaza genitálním herpesem či nákaza chlamydiemi.

Tip: Přečtěte si o bolesti močového měchýře u mužů

Zánět prostaty

Speciálně u mužů pak hrozí něco, čemu říkáme zánět prostaty. Ten může být akutní, ale i chronický. Zánět prostaty se může rozvinout jak z infekce močových cest, tak z infekce pohlavně přenosnou chorobou. Objevit se však může i z jiných příčin. Vzhledem k tomu, že to může být vážné, určitě nepodceňujte prohlídku u lékaře. Na problémy s prostatou pak můžete vyzkoušet dlouhodobé užívání přírodních doplňků stravy se serenoou plazivou, slivoní africkou, vrbovkou malokvětou a podobně.

Tip: Přečtěte si o bylinkách na hyperaktivní močový měchýř

Zánětlivé onemocnění pánve

Zánětlivé onemocnění pánve může trápit především ženy. Postihnout u nich může jak děložní čípek, tak vejcovody, dělohu či vaječníky samotné. Mezi hlavní příznaky tohoto problému patří bolest při styku, bolest v podbřišku a bolest při močení. Tento problém je opět velmi vážný a ženy ho nezvládnou řešit bez asistence svého gynekologa.

Močové kameny

Mezi další obvyklé příčiny pálení při močení patří močové kameny, které mohou mít různou velikost a nepravidelný tvar. Mezi faktory, které mohou mít na vznik močových kamenů vliv, může patřit jídelníček a pitný režim. V mnoha případech dokážou močové kameny opustit tělo bez asistence lékaře. (Byť je průchod často bolestivý.) Pokud jsou kameny velké nebo způsobují nebezpečné blokády, rozumným řešením je operace.

Některé léky

Možná budete překvapení, ale za pálením při močení mohou být i některé léky, které musíte z nějakého důvodu užívat. Hrozit to může třeba u léčiv, která se předepisují na léčbu rakoviny. Na vině však mohou být i některé druhy antibiotik. V případě, že máte podezření, že by za vaším problémem mohly být právě léky, je vhodné si o tomto vedlejším účinku promluvit s ošetřujícím lékařem, který vám může navrhnout vhodné alternativy.

Přípravky pro intimní hygienu

Abychom vás pouze nestrašili, mezi další potenciální viníky pálení při močení může dále patřit i nevhodně zvolená intimní kosmetika či alergie na některé hygienické přípravky.

Snažte se tedy zkontrolovat:

• Gel pro intimní hygienu
  • Prací prostředek a aviváž, ve kterých perete spodní prádlo
  • Toaletní papír (pokud je vlhčený)
  • Vložky a tampóny (některým ženám nemusí dělat dobře jejich parfemace)
  • Vlhčené toaletní ubrousky

V případě, že některý z těchto výrobků vyřadíte a problémy se zlepší, pravděpodobně se vám podařilo objevit viníka.

Sexuální příčiny

Kromě pohlavně přenosných chorob může být oblast kolem močové trubice podrážděná i nedostatečnou lubrikací při styku. Dobře vám také nemusí dělat drsný sex, kvůli kterému může pálit močová trubice jak muže, tak ženy. Zvlášť, pokud patříte mezi příznivce drsnějších erotických praktik.

Jak vidíte, důvody, proč může k pálení při močení docházet jsou značně variabilní a mohou se lišit v závislosti na pohlaví. V případě, že máte podezření, že si s tímto problémem nedokážete poradit svépomocí, je vhodné navštívit svého ošetřujícího lékaře, který se bude vaším stavem důkladněji zabývat.

Řešili jste někdy pálení při močení? Pokud ano, co bylo jeho příčinou?