Benigní hyperplazie prostaty: Příznaky a postupy při léčbě

Mužské pohlavní ústrojí se skládá z několika na sobě závislých součástí, které ve výsledku přispívají k tomu, že muž ejakuluje a transportuje do ženského organismu životaschopné spermie, které jsou důležité pro početí potomka. Občas jsou ale některé jeho orgány náchylné ke vzniku zdravotních komplikací a problémů. Patří mezi ně i taková nezhoubně zvětšená prostata. Co byste o ní měli vědět?

Pokud je něco označeno za nezhoubné, znamená to, že danou věc nezpůsobilo rakovinotvorné bujení. To je na jednu stranu velká úleva, protože rakovina v jakékoli podobě není zrovna příjemná. Je ale potřeba myslet na to, že to neznamená, že vám daná věc nebude způsobovat potíže.

To platí třeba o nezhoubně zvětšené prostatě, která se dovede ozvat v tu nejméně vhodnou chvíli. Z dlouhodobého hlediska může mít navíc negativní vliv na kvalitu mužova života.

Benigní hyperplazie prostaty: Příznaky a postupy při léčbě

Co byste o ní tedy měli vědět?

Co je nezhoubně zvětšená prostata?

Nezhoubně zvětšená prostata, benigní hyperplazie prostaty nebo MKN 10 (zbytnění prostaty) je problém, který často postihuje muže ve středním a starším věku. Vzniká tak, že dojde k množení buněk prostaty, kvůli čemuž obvykle následuje zvětšení její plochy. Také bývají v takové chvíli přítomny i otoky.

Nezhoubně zvětšená prostata není rakovina prostaty (i když, pozor na to, rakovina prostaty se může projevovat podobnými příznaky). Důvod vzniku tohoto problému není znám, vina se ale obvykle připisuje přirozenému procesu stárnutí.

Příznaky nezhoubně zvětšené prostaty

Nezhoubně zvětšená prostata se projevuje mnoha příznaky, které většinou nějak souvisí s močením.

Patří k nim:

• Neschopnost plně vyprázdnit močový měchýř
  • Noční močení
  • Močová inkontinence
  • Slabý proud moči
  • Náhlá potřeba jít močit
  • Bolest při močení
  • Krev v moči

Jelikož do sebe nikdo nevidí, je důležité, aby muži v této chvíli nepodceňovali návštěvu urologa, který je důkladně prohlédne a určí pravou příčinu jejich problému.

Diagnostika a léčba

Benigní hyperplazie prostaty diagnostika a léčba

Když přijdete k lékaři, ten s vámi povede krátký rozhovor, v průběhu kterého se pokusí zjistit, jak dlouho vaše potíže trvají a jak se projevují. Také bude pravděpodobně požadovat vzorek moči, který podrobí analýze. Také se dělají krevní testy, fyzické prohlídky prostaty, cystoskopie a ultrazvuk.

Pokud vám nezhoubně zvětšená prostata něčiní vážnější potíže, většinou tento stav nevyžaduje žádný způsob léčby. Lékař vám ale může doporučit pravidelnější kontroly a volně prodejné doplňky stravy na prostatu.

Tohle pro sebe můžete udělat

Aby se vám s nezhoubně zvětšenou prostatou žilo trochu snáz, můžete se řídit několika radami, které by vám měly v běžném životě trochu ulevit.

Patří mezi ně:

• Pravidelné močení (ve chvíli, kdy cítíte potřebu)
  • Chození na toaletu i ve chvílích, kdy se vám močit zrovna nechce
  • Redukce alkoholu a kofeinu
  • Snížení stresové zátěže
  • Pravidelná pohybová aktivita
  • Kegelovy cviky
  • Setrvání v teple

Určitě nic nepokazíte ani tím, že si budete dopřávat zdravá jídla, která vašemu tělu dodají tolik potřebné vitamíny a minerály.

Prevence benigní hyperplazie prostaty

Problémům s nezhoubně zvětšenou prostatou není možné stoprocentně předcházet, protože jde o jeden z příznaků stárnutí. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete o sebe i přesto více pečovat, může to vyústit v lepší vyprazdňování močového měchýře a v široké spektrum dalších výhod, které udrží dosavadní kvalitu vašeho života. (Protože obecně mají na stav a zdraví prostaty pozitivní vliv.)

Mezi dobré pomocníky v tomto ohledu patří doplňky stravy na prostatu s obsahem bylinek, které podporují její normální funkci, a které se spojují i s normálním stavem močového ústrojí. Speciální pozornost věnujte těm, které mají ve složení saw palmetto, slivoň africkou, vrbovku malokvětou a další látky přírodního původu, které se používají i při řešení zánětů močových cest.

Diagnostikovali vám nezhoubně zvětšenou prostatu? Pokud ano, jak se vám ji daří držet na uzdě?

https://www.healthline.com/health/enlarged-prostate – Benigní hyperplazie prostaty (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/314998 – Vše o nezhoubně zvětšené prostatě (anglicky)