Pohlavní nemoci: Jak se přenáší a léčí?

Zápach mužského pohlaví je sice občas nepříjemný, ale nemusí znamenat nic vážného. Poměrně běžné je i svědění ženského pohlaví, které může odkazovat na kvasinkovou infekci. Problém je v tom, že pohlavní styk může (zvlášť u neprověřených nebo nespolehlivých protějšků) hrozit vážnějšími komplikacemi, mezi které patří pohlavně přenosné choroby. Jak poznat, že vášnivý sex, který jste si tolik užili, posloužil k přenosu některé z nich?

Pro některé muže je urologie místem, kterému se vyhýbají obloukem. Mohou mít totiž strach z jednoduchého (a bezbolestného) vyšetření a z toho, že se v jeho průběhu něco najde. Ženy bývají s návštěvami u gynekologa spolehlivější, opět ale existují výjimky.

U urologa se během vyšetření neřeší jen varikokéla, nebo fimóza, které souvisí s abnormálním stavem varlat a penisu. Směřovat k němu můžete i v případě, že vás trápí další problémy v intimní oblasti, například erektilní dysfunkce, během které máte problémy s dosažením a udržením erekce.

V neposlední řadě, výše uvedení odborníci na ženské a mužské reprodukční ústrojí si dovedou mnohdy poradit i s diagnostikou sexuálně přenosných chorob (STD, nebo také někdy STI), z nichž některé mohou představovat vážné riziko pro vaše zdraví.

Jelikož ve školách výuka o přenosu pohlavně přenosných chorob a jejich příznacích často pokulhává, vše, co byste o nich měli vědět, vám osvětlíme níže.

Co jsou pohlavně přenosné choroby?

Pohlavně přenosné choroby jsou strašáci, kterými se lze nakazit převážně nechráněným pohlavním stykem. (Například HIV se ale můžete nakazit i poté, co přijdete do kontaktu s infikovanou jehlou. Některé choroby se také přenáší s těhotné ženy na dítě.) Rozdíl mezi pohlavně přenosnou infekcí a nemocí spočívá v tom, že infekce většinou předchází rozvoji samotné nemoci.

Kromě HIV vám při nechráněném pohlavním styku a dalším rizikovém chování hrozí syfilis, chlamydie, kapavka, ureaplasma a mnoho dalších. Některé z těchto chorob se dají úspěšně léčit, další léčitelné nejsou a mohou být smrtelné. (Platí to například o HIV, které se posléze může překlopit v onemocnění AIDS. Důležitá je včasná diagnostika a svědomité užívání léků, pak se dá nemoc držet pod kontrolou a citelně se zvyšuje doba předpokládaného dožití.)

V případě, že se rozhodnete testovat na pohlavně přenosné choroby ve zdravotnickém středisku nebo v některém z testovacích míst, někde je možné tak učinit anonymně. Pokud se ale ukáže pozitivní výsledek, musíte se legitimovat, protože lékaři musí každý případ takového onemocnění hlásit.

Hlavní příznaky pohlavně přenosných chorob

Všechny pohlavně přenosné choroby mají trochu jiný průběh, existují ale ukazatele, které mohou upozornit na to, že s vaším tělem není něco v úplném pořádku. Kvasinková infekce na penisu to ale obvykle není, takže než začnete propadat panice, nejdříve si něco málo zjistěte.

Mezi obecné příznaky těchto chorob patří:

• Bolest nebo pocit nepohodlí při sexuální aktivitě a močení
  • Vřídky a nejrůznější vyrážky v okolí vagíny, penisu, análního otvoru, varlat, úst…
  • Neobvyklý krvavý výtok nebo obecně neobvyklý výtok z penisu a vagíny
  • Bolest a otok varlat
  • Svědění ve vaginální oblasti (jak už ale bylo řečeno, může jít i o kvasinkovou infekci)
  • Nečekaný příchod periody nebo krvácení po styku
  • Horečka
  • Únava
  • Ztráta paměti
  • Nevolnost
  • Podezřelý úbytek hmotnosti
  • Bulky a otoky (například uzlin)
  • Změny v kvalitě zraku a sluchu

Konkrétní pohlavně přenosné choroby: Příznaky a léčba

HIV/AIDS

Mezi nejhorší strašáky patří nákaza virem HIV, který následně může způsobovat onemocnění AIDS. I když má většinová společnost za to, že jde pouze o nemoc homosexuálů a drogově závislých, ve skutečnosti se nevyhýbá ani zbytku populace. (Vzhledem k tomu, že drogově závislí, homosexuálové a pracovníci v sexuálním odvětví znají rizika, pouze se nechávají častěji testovat. Skutečný počet nakažených, kteří o své chorobě nevědí, je ale ve skutečnosti vyšší.) Pokud tedy plánujete sex po operaci prostaty s novým protějškem, raději dotyčnou osobu nejprve pošlete na testy.

I když HIV není (až na opravdu velmi vzácné výjimky) v současné době léčitelné, je důležité, aby se odhalilo včas, protože po nasazení léků existuje velká šance, že se nerozvine AIDS, které může člověka v horizontu 8-12 let zabít. Problém s tímto onemocněním navíc spočívá v tom, že o své nákaze nemusíte dlouho vědět. Jakmile se nějaké příznaky objeví, je zle, protože se člověk dostal do smrtelného stádia.

Mezi příznaky AIDS patří:

• Rapidní úbytek hmotnosti
  • Extrémní únava
  • Rakovina
  • Neurologické poruchy

Selhání imunitního systému pak vede k častým nemocem a infekcím.

Syfilis

Syfilis je vážná bakteriální infekce, která se přenáší pohlavním stykem, napadá ale různé části těla. Celkem často jde o oko, centrální nervovou soustavu, kardiovaskulární systém a podobně. Inkubační doba se pohybuje v rozmezí 20-90 dnů. V prvním stádiu se obvykle objeví tvrdý vřed v oblasti genitálu nebo úst. Posléze také dochází ke zvětšení lymfatických uzlin. Následuje druhé stádium, v jehož průběhu se objevuje horečka, únava, vyrážka, bolest svalů a podobně. Třetí stádium naštěstí není v dnešní době až tak časté, jako tomu bývalo v minulosti. (Jistě znáte film Petrolejové lampy. Pokud ne, můžete se na něj podívat.) Velkým štěstím pro nás je, že na syfilis fungují antibiotika.

Kapavka

Podceňovat by se neměla ani kapavka, která je taktéž bakteriální infekcí. Má krátkou inkubační dobu, která trvá 2-6 dnů. U mužů způsobuje pálení a řezání a žlutozelený výtok. U neléčené infekce hrozí zánět prostaty. U žen se objevuje hnisavý výtok, zánět děložního hrdla a zánět močové trubice. Pokud se kapavka neléčí, může vést k neplodnosti u obou pohlaví. Opět se léčí podáváním antibiotik.

Chlamydie

Chlamydie jsou v poslední době velmi rozšířené. K příznakům patří hlenovitý výtok z močové trubice u mužů a výtok u žen. Také se může dostavit bolest při močení a bolest v podbřišku. V mnoha případech nepociťuje nakažený žádné příznaky. Neléčená infekce může způsobit potíže s plodností.

Ureaplasmatická infekce

Méně známým problémem bývá ureoplazmatická infekce, možná nejspíš i kvůli tomu, že nemusí mít žádné příznaky. Když už, často se spojuje se zánětem močové trubice u mužů a vaginální infekcí u žen. Opět se na tuto chorobu používají některé druhy antibiotik.

Prevence pohlavně přenosných chorob

Nyní na vás budeme apelovat, abyste dávali přednost bezpečnému sexu. To znamená, že u neprověřených (čtěte dosud netestovaných) partnerů budete trvat na používání kondomů. Pokud budete mít zálusk na nevěru, opět trvejte na testech, nebo alespoň na použití kondomu. V případě podezřelých příznaků pak co nejrychleji vyhledejte lékaře. Naprostou samozřejmostí by pro vás mělo být průběžné testování sebe sama.