Varikokéla a její 3 stupně: Příznaky, léčba, operace

Varikokéla je velmi vážný problém, který postihuje mužské reprodukční ústrojí. Neléčená varikokéla navíc může významně ovlivnit plodnost, takže je ve vašem vlastním zájmu, aby se vám ji povedlo co nejdříve vyřešit. Jaké jsou její stupně? A má varikokéla nějakou šanci na alternativní léčbu?

Než se pustíme do popisu toho, jak varikokélu poznáte, trochu se zanoříme do tajů mužského reprodukčního ústrojí. Jak víte, kromě samotného penisu existuje i šourek. Ve své podstatě jde o kožnatý vak, který drží varlata. V jeho nitru se kromě nich ukrývají i tepny a žíly, které toto místo neustále prokrvují.

Někdy ale dojde k abnormalitě těchto žil, což může vést ke stavu, kterému se říká varikokéla. Ve své podstatě dojde k jejich zvětšení, takže se technicky vzato děje to samé, co při křečových žilách (které se ale vyskytují především na nohou).

Zajímavostí je, že varikokéla u mužů není nikterak výjimečným problémem. Odhaduje se, že jím trpí asi 15 % populace. Asi 35 % mužů s primární neplodností má pak taktéž diagnostikovanou varikokélu. Postiženi bývají muži v mladším věku (protože se tvoří hlavně v pubertě), a mnohem častěji bývá postižena levá strana šourku.

Co dalšího byste o ní měli vědět?

Příznaky varikokély

Varikokéla má poměrně dost příznaků, ale ne každý si jich všimne. A pokud už náhodou ano, není jistota, že si je muž správně přiřadí k varikokéle.

Mezi její symptomy patří:

• Bulka na jednom z varlat
  • Otok
  • Viditelné zvětšení žil šourku
  • Tupá bolest

Stupně varikokély

Aby toho nebylo málo, varikokélu dělíme na tři stupně.

Rozeznáváme:

• Varikokélu I. stupně, kdy se varikokéla plní při Valsalvově manévru
  • Varikokélu II. stupně, kdy se vleže vyprazdňuje a ve stoje se plní, také je lépe hmatatelná
  • Varikokélu III. stupně, kdy je varikokéla výrazná i vleže

Léčba varikokély

Ne ve všech případech je potřeba varikokélu léčit, takže muž může přistoupit k alternativním metodám, které většinou spočívají v redukci nepříjemných pocitů. Někdy vám ale lékař řekne, že to bez odborné léčby nepůjde, takže vám doporučujeme podřídit se jeho léčebnému programu.

Ke speciální léčbě se přistupuje ve chvíli, kdy varikokéla způsobuje bolest, způsobuje atrofii, nebo způsobuje neplodnost.

Zároveň platí, že pokud se na varikokélu přijde dostatečně včas, s vhodným způsobem léčby se může lépe obnovit produkce spermatu, kterým oplodníte partnerku. (Takže nebudete muset využít metody asistované reprodukce.)

Mezi způsoby řešení tohoto problému patří operace, které nejsou (naštěstí pro vás) příliš invazivní. Z toho důvodu vás v mnoha případech pošlou ve stejný den domů. Po operaci nezapomeňte dodržovat doporučení, která vám dají odborníci. Díky tomu by mělo dojít k rychlejší rekonvalescenci.

Varikokéla a neplodnost

Varikokéla patří k poměrně častým důvodům neplodnosti muže. Jelikož jde ale o řešitelný jev (zvlášť v počátečních stádiích), nemusíte se kvůli němu stydět. A pokud ve vašem případě léčba nepomůže? V tom případě můžete stále využít možnost asistované reprodukce, nebo můžete podat žádost o adopci. (Za předpokladu, že si přejete stát rodičem.)

Měli jste někdy problém s varikokélou? Pokud ano, podařilo se vám přirozeně počít?

https://www.healthline.com/health/varicocele – Vše o varikokéle (anglicky)

2 komentáře u „Varikokéla a její 3 stupně: Příznaky, léčba, operace“

1. Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli varikokéla způsobuje i problém s erekcí. Na internetu jsem se v několika článcích dočetl, že ano. Dva lékaři mně řekli, že by to na erekci vliv mít nemělo. Kde je pravda?
    Děkuji za odpověď.

Odpovědět
    • Dobrý den. Vzhledem k informacím na internetu se může zdát, že má na tento problém nepřímý vliv (viz například zde). Přesto je třeba dbát pokynů lékaře, případně věc dále konzultovat s odborníky v daném oboru, aby vám pomohli tuto informaci zodpovědět. Problém totiž může být komplexnější, než se na první pohled může zdát.

Odpovědět