Vyšetření prostaty – je čeho se obávat?

Rakovina prostaty je pro mnohé muže velkým strašákem. A bodejť by ne, když může v některých případech skončit dokonce i fatálně. Začít to přitom může naprosto nevinně. Jak tedy poznat, že vás netrápí benigní hyperplazie prostaty, ale něco vážnějšího? A jak vyšetření na urologii probíhá?

Vyšetření na urologii se mnoho mužů bojí, mají totiž obavy, že se v jeho průběhu najde něco, s čím by se museli začít léčit. A tak raději strkají hlavu do písku a doufají. Znát PSA hodnoty a další údaje se ale rozhodně vyplatí, protože mohou odhalit jak zánět prostaty, tak její nezhoubné zvětšení, kterému se říká benigní hyperplazie prostaty.

V neposlední řadě, lékař dovede správně interpretovat i krev v moči, časté močení a mnoho dalších potíží, které mohou negativně ovlivňovat váš život.

Tip: Víte, co je nykturie?

Pokud máte z prvního vyšetření u urologa obavy a chcete mít alespoň rámcovou představu o tom, co vás čeká, právě vy byste měli pokračovat ve čtení následujících několika řádků.

Proč jít na urologii?

Jak jistě víte, mužská prostata se zhruba od 25 let věku pozvolna zvětšuje, což může ve středním a pokročilém věku vyústit v široké spektrum nejrůznějších neduhů. Potíž je však v tom, že vás může trápit i zánět prostaty nebo dokonce rakovina. Těmto patáliím je tedy nejlepší předcházet tak, že budete chodit na preventivní prohlídky už v době, kdy žádné potíže ještě nemáte. Na problém se tedy může přijít dostatečně včas. (Což může zvýšit i úspěšnost následné léčby.)

Průběh urologického vyšetření

V první řadě se po krátkém rozhovoru s lékařem provádí vyšetření pohmatem. Jelikož je prostata schovaná uvnitř, lékař k ní má nejlepší přístup přes anální otvor. Nemusíte se bát, toto vyšetření nebolí a trvá jen krátkou chvíli, nejde tedy o nic, kvůli čemu byste se měli znepokojovat.

Dále se může udělat krevní test, ze kterého lze zjistit hladinu PSA (prostatický specifický antigen). V případě, že má lékař podezření na rakovinu prostaty, může se udělat bezbolestný ultrazvuk či biopsie prostaty. Když se diagnóza potvrdí, lékař vám předepíše nejvhodnější a nejúčinnější léčbu. Jedním z nástrojů je i operace prostaty.

Tip: Co očekávat od sexu po operaci prostaty?

Příznaky rakoviny prostaty

Velkou nevýhodou rakoviny prostaty je to, že se její příznaky mohou podobat nezhoubně zvětšené prostatě. Dlouhou dobu si tedy nemusíte myslet, že máte nějaký vážný problém. V časném stádiu tohoto druhu rakoviny se navíc nemusí objevit žádné symptomy, o to víc je toto onemocnění nebezpečnější.

Mezi hlavní příznaky patří:

• Problémy s močením
  • Slabý proud moči
  • Bolest zad a kyčlí
  • Krev v moči
  • Noční močení

Jelikož ale tyto příznaky mohou značit i široké spektrum dalších potíží, je moudré se nechat zkontrolovat odborníkem.

Tip: Vyzkoušejte bylinky na prostatu a na močové cesty.

Další tipy, jak pečovat o prostatu

Aby vám prostata dělala minimální potíže, vyplatí se jí dopřát pravidelnou a cílenou péči. Kromě prohlídek u svého urologa rozhodně neuděláte nic špatného, když vyzkoušíte dlouhodobé užívání přírodních doplňků stravy na podporu normálního stavu prostaty a močových cest. (Ve složení je například serenoa plazivá, ale i mnoho dalších bylinek.)

Dále pomáhá:

• Dobře nastavený pitný režim
  • Zdravý jídelníček
  • Dostatečné množství pohybu
  • Samovyšetření varlat

Také je vhodné chodit na toaletu ve chvíli, kdy cítíte potřebu. S jejím vykonáním příliš nespěchejte a ujistěte se, že došlo ke kompletnímu vyprázdnění močového měchýře. Dobrým tipem je i nikotinová abstinence a omezení pití alkoholu.

Jaké kroky v rámci prevence rakoviny prostaty podnikáte vy?