Co je to dysurie: Projevy, léčba bolavého močení

Pálení při čůrání je dost nepříjemné, protože vyprázdnit se v průběhu dne musíme a rozhodně u toho nechceme nijak trpět. Vzhledem k tomu, že bolest při močení není normální, podíváme se, co vám může naznačovat a jaká pro ni existují dostupná řešení.

Pálení při močení může znamenat například infekci močových cest, která není u mužů či u žen neobvyklým jevem. V případě, že se správně léčí, tento problém rychle odezní. Mezi jeho velké nevýhody však patří to, že se může pravidelně vracet.

Přečtěte si: Co může znamenat bolest močového měchýře u mužů?

Dysurie, která označuje bolest při močení, však může souviset i s širokým spektrem dalších potíží. Nemusíte mít ale obavy, protože většina příčin nebývá vážná.

Bolest při močení a její možné příčiny

Když pomineme již zmíněnou infekci močových cest, v průběhu které se může objevit například i krev v moči, častější nutkání na močení či zapáchající a zakalená moč, k dysurii může dojít i z následujících příčin.

Může se za ní schovávat třeba:

• Lokální podráždění močové trubice (k tomu může dojít například kvůli alergii nebo podráždění z důvodu používání nevhodných kosmetických přípravků)
  • Dehydratace (když je moč koncentrovanější, může být agresivnější)
  • Užívání některých léků
  • U žen vaginální mykóza

Zajímavostí je, že někteří lidé mají akutní (krátkodobé) potíže, které se správně zvolenou léčbou postupně odezní. Další pak mohou mít chronické (dlouhodobé) problémy. U mužů může hrát například roli zánět prostaty.

Dále rozdělujeme dysurii na infekční a neinfekční. Mezi infekční příčiny může kromě infekcí močových cest patřit třeba i zánět nadvarlat. Neinfekční dysurie může být způsobena dlouhodobým zavedením cévky, bolestí při močení bezprostředně po sexuálním styku atd.

Jak ji poznat?

Mezi hlavní projevy dysurie patří pálení při močení a řezání při močení. Objevit se taktéž může již zmíněná krev v moči a častější potřeba močit. Pokud problém způsobila infekce, může se objevit i horečka, zimnice a třesavka. V případě skutečně vážných problémů nelze vyloučit ani zvracení, nevolnost a kolapsové stavy. (To se může stát třeba ve chvíli, kdy se infekce močových cest rozvine v zánět ledvin.)

Jak se léčí?

Léčba dysurie závisí na tom, co je její primární příčinou. Například na bakteriální infekce močových cest vám může lékař nasadit antibiotika. Pokud naopak šlo o špatný výběr koupelové a intimní kosmetiky, nejlepší volbou bude, když ji vyřadíte a problematické látce se začnete důsledně vyhýbat. (Problém může způsobit i nošení parfémovaných vložek a používání parfémovaných toaletních papírů a vlhčených ubrousků. Na to také pozor.)

V případě, že jsou vaše potíže skutečně vážné, trvají dlouhodobě nebo na ně po pár dnech nefungují obvykle doporučované domácí prostředky (případně dochází po pár dnech ke zhoršení zdravotního stavu), co nejdříve se objednejte na kontrolu k lékaři.