Co značí zapáchající moč? Podívejte se na těchto 10 příčin

Silně zapáchající moč může být jedním z příznaků nějakého vážnějšího onemocnění. Kalná zapáchající moč například může poukazovat na infekci močových cest, kterou byste měli řešit spolu s lékařem. Jde ale o jediný problém, se kterým se můžete setkat? Pokud ne, co dalšího může hrát roli?

Z moči se dá vyčíst mnohé. Například to, jaký je váš pitný režim. Neobvyklá barva moči může také naznačovat, že jste v posledních hodinách jedli nebo pili něco, co obsahovalo uměle přidaná barviva.

Přečtěte si: Co je zelená moč a co se za ní asi skrývá?

Co když ale máte klasicky žlutou moč, ale i přesto nevábně zapáchá? Je to vůbec reálné? A pokud připustíme, že ano, jde o důvod ke znepokojení?

Možné příčiny zapáchající moči

Jídelníček

Možná budete překvapení, že na vůni moči může mít vliv vaše dieta. Dobrým testem, který může odhalit, zda patříte k lidem, kteří se mohou s tímto problémem potýkat, patří to, zda jste někdy zaznamenali páchnoucí moč po konzumaci chřestu. Zápach moči může dále způsobit i cibule a česnek, růžičková kapusta, některé ryby nebo některé druhy koření.

Dehydratace

Tmavá moč a hnědá zapáchající moč, to mohou být znaky špatně nastaveného pitného režimu, ve kterém je méně tekutin, než kolik by jich v něm mělo správně být. Mezi další příznaky dehydratace patří sucho v ústech, bolest hlavy nebo suchá pokožka.

Infekce močových cest

Zapáchající moč v těhotenství, ale i kdykoliv jindy, může znamenat, že zrovna proděláváte infekci močových cest. Mezi její další příznaky patří píchání, řezání a pálení při močení, pocit nekompletně vyprázdněného močového měchýře po vykonání malé potřeby či častější nutkání na močení a kalná moč. Tento problém by se neměl podceňovat, protože neléčené infekce mohou způsobit chronické potíže.

Pohlavně přenosné choroby

Na zápach moči mohou mít určitý dopad i pohlavně přenosné choroby, které se běžně přenášejí nechráněným pohlavním stykem. Mezi problémisty patří například chlamydie. V případě, že jste nedávno měli rizikový pohlavní styk, raději se nechte otestovat a včas podstupte léčbu.

Léky a vitamíny

Ne úplně neobvyklá je i zapáchající moč po lécích nebo po nějakých vitamínech. Na seznamu mohou být například léky na léčbu cukrovky či léky na léčbu revmatoidní artritidy. Co se týče vitamínů, vlastnosti moči mohou ovlivnit především vitamíny skupiny B.

Bakteriální vaginóza

Některé potíže, které mohou způsobit změnu vůně moči, jsou specifické především pro ženy. Mezi možné potíže patří například bakteriální vaginóza. K té může dojít, když se v intimní oblasti přemnoží bakterie. Mezi příznaky tohoto problému patří šedý nebo bílý výtok, pálení při močení a svědění a pálení intimní oblasti.

Ovulace

V průběhu plodného období ženy, kdy neužívá hormonální antikoncepci a netrpí například syndromem polycystických ovarií, dochází k ovulaci, během které se uvolní nejkvalitnější vajíčko, které je vhodné pro oplodnění. Vzhledem k tomu, že v tomto období dochází ke změně hormonální aktivity, může se to odrazit i na odlišném zápachu moči.

Těhotenství

V průběhu těhotenství jsou ženy celkem často citlivé na okolní pachy, které mohou vnímat výrazněji než obvykle. Také ale může docházet ke změně vůně moči kvůli hormonům nebo kvůli již zmíněným infekcím močových cest, které jsou v těhotenství poměrně časté.

Cukrovka

V průběhu onemocnění cukrovkou dochází ke změně metabolismu cukrů. Mezi možné příznaky cukrovky patří kromě zvýšeného pocitu žízně a častějšího močení i sladce vonící moč.

Potíže s játry nebo ledvinami

Všechny tyto orgány jsou zodpovědné za odvod odpadních a škodlivých látek z těla. Proto, pokud se v nich něco porouchá, opět se to může odrazit na vůni a dalších vlastnostech moči.

Také jste někdy zaznamenali změněnou vůni moči? Pokud ano, jaká byla příčina?