Močové kameny: Příznaky, příčiny a léčba

Vlivem různých faktorů se vám mohou udělat močové kameny. Dlouho o nich nemusíte vědět. Je ale skoro jisté, že vám v budoucnosti způsobí řadu problémů. Jaké mají močové kameny projevy? A dá se jich nějak zbavit?

Moč je tekutina, ve které je vysoká koncentrace různých látek, které pocházejí z krve. Někdy se mohou v moči vyskytovat například minerály. Často do ní prostupují i látky z potravin, které sníme a které mají na vznik močových kamenů negativní vliv.

Močové kameny se vám neudělají ze dne na den. Většinou jde o proces, který může trvat i několik let. Na začátku bývají močové kameny malé, takže vám nemusí způsobovat problémy. Je ale otázkou času, kdy se kámen zvětší natolik, že jeho vyloučení z těla bude způsobovat bolest. Velké riziko představuje i blokáda, kvůli které nemůže moč odtékat z těla ven.

Jak odstranit močové kameny vám povíme v následujících několika odstavcích.

Příčiny jejich vzniku

I když možná budete překvapení, močové kameny nejčastěji vznikají u osob, které mají mezi 20-50 lety. Některé faktory, které souvisejí se způsobem života, pak mohou riziko vzniku močových kamenů podstatně zvyšovat.

Patří mezi ně:

• Dehydratace
  • Obezita
  • Strava bohatá na proteiny, sůl a glukózu
  • Onemocnění štítné žlázy
  • Zánětlivé onemocnění střev
  • Užívání diuretik

Příznaky

Močové kameny nemusí člověku způsobovat problémy. Minimálně do chvíle, než se začnou posouvat močovým ústrojím z těla ven. V takové chvíli mnohdy způsobují opravdu silné a nesnesitelné bolesti, které mohou vyústit až v koliku.

Mezi další příznaky patří krev v moči, zvracení, nevolnost, zimnice, teplota, častější nutkání močit a močení v malém objemu.

Léčba

To, jakým způsobem se vás rozhodne lékař léčit závisí do velké míry na tom, z čeho jsou vaše ledvinové kameny složené. První instrukcí bude, abyste zvýšili svůj denní pitný režim. Dále vám může předepsat léky.

Pokud jsou močové kameny příliš velké, může vás objednat na proceduru, v průběhu které se kameny rozbijí na menší kousky za pomoci zvukových vln. V případě, že kámen způsobuje blokádu, jediný způsob, který vám může reálně pomoci, je chirurgické vyjmutí kamene.

Fáze přirozeného vypuzování kamene

Vypuzování močového kamene tělem má 4 fáze. V 1. fázi dochází ke křečím, v průběhu kterých se snaží ledviny vypudit kámen ven. V této fázi můžete cítit bolest zad. Ve 2. fázi vstoupí kámen do močovodu. Podle toho, jak je velký a jaké má hrany se může pomalu posouvat dolů a způsobovat bolest a pocit tlaku. Ve 3. fázi se kámen dostane do močového měchýře. V této chvíli můžete cítit mírnou úlevu, ale můžete mít častější nucení na močení. Ve 4. fázi se močový kámen dostane do močové trubice. V této fázi musíte intenzivně tlačit, aby se kámen dostal až k ústí trubice, kde vypadne ven.

Délka tohoto procesu je 1-3 týdny. Pokud kámen nevyjde do měsíce, musí se vyjmout chirurgickou cestou.

Babské rady

Pokud lékaři řeknou, že si vaše tělo musí poradit s močovými kameny samo, můžete vyzkoušet některé babské rady, které by vám mohly trochu pomoci.

Obecně se doporučuje:

• Pít hodně vody
  • Pít citronovou šťávu
  • Pít celerovou šťávu
  • Pít šťávu z granátového jablka

Myslete ale na to, že nejde o oficiální způsoby léčby. Nelze proto očekávat zázraky.

Pokud byste chtěli snížit riziko vzniku ledvinových kamenů, pijte každý den minimálně 2,5 litru tekutin, vyhněte se zvýšené konzumaci masa, soli a jídlům z fast foodu.

https://www.healthline.com/health/kidney-stones – Vše o močových kamenech (anglicky)

https://www.healthline.com/health/kidney-health/home-remedies-for-kidney-stones – Úlevové prostředky na močové kameny (anglicky)